fredag 11 mars 2011

Jonny Johansson

(Bety, grupp 501)



För 15 år sedan föddes ett projekt som skulle bli en succé inte bara i Sverige, men över hela världen. Jag pratar om ACNE, ett av Sveriges mest berömda företag.
Så vem är Jonny Johansson?
Bara ACNEs co-grundare och nuvarande chefdesigner. Han var född 1970 i Umeå, i norra Sverige, var han växte upp också. När han började en design kollektiv (1996), hade han redan varit bandledare; han spelade guitarr och sjöng.
Tillsammans med 3 vänner, Johansson utvecklade idén av skapa olika typer av attraktiva produkter som har relation med konst och kulturen; därifrån kommer bolagets namn ACNE: Ambition to Create Novel Expressions.
De startade med ”inre design” och CDs design, annonser, även möbler. I verkligheten var det ett bord som Jonny utformade som hjälpte dem bli berömda. Idag har märket delats i olika rörelser: ACNE Publicitet, ACNE Konstrotel, ACNE Produktion (media), ACNE Jr (leksakers design), ACNE Paper (konst & design magazine) och, kanske den mest kända av alla, ACNE Fashion & Denim.
Man kan bara säga att Johansson är ett veritabelt kreativt snille som står i förgrunden och som har tagit Sveriges design till en annan nivå.
Om du vill känna mer om ACNE eller Jonny Johansson, gå till:
www.acne.se
www.interviewmagazine.com/fashion/jonny-johansson/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar